Tidigare i Vildhästen: 
"Hur gick det?" Frågar hon oroligt. Jag tittar på henne och sedan vänder jag blicken mot pappa, Erik och hingsten. "Min handled gör ont, kan knappt röra den." Säger jag förtvivlat.
 

"Vi går upp till huset, mamma är hemma så hon kan ta en titt på den." Hon hjälper mig upp på fötter och vi går ut ur stallet. På vägen upp till huset möter vi veterinären Lisa påväg ut ur hennes bil. "Hej, tjejer! Jag hörde oväsen från stallet, hur mår mustangen?" Frågar hon trevligt. "Det går väl helt okej, antar jag. Men Josse har förälskat sig i honom, skulle jag tro." Kate ler och puffar mig i midjan med armbågen. "Det skulle inte förvåna mig." Säger Lisa, ler och börjar gå mot stallet. Jag och Kate går upp för trappen till verandan och sedan in genom dörren. "Mamma! Du måste kolla på Josses handled, hon kan ha skadat den rejält." Ropar Kate och mamma kommer ner från trappen. "Hej gumman, förlåt att vi ville ha hem dig så snabbt. Men du vet, din pappa ville att du skulle få¨se din nya häst innan veterinären kommer, eftersom du inte kommer kunna få träffa honom på några dagar efter det här besöket." Säger mamma medan hon undersöker min handled. "Va? Är han min?" Frågar jag glatt. Mamma nickarför kan jag inte få träffa honom?" Frågar jag och grimaserar när hon trycker med bandaget mot handleden. "Han ska få någon spruta, fråga din far om det istället." 
 
Efter bandaget sitter på plats och Kate har gått upp på sitt rum ringer min mobil. Det måste vara Sandra, tänker jag och svarar. "Hej, Jossan! Varför åkte du hem så tidigt?" Frågar hon glatt. "Ja, men du vet, olika saker." Säger jag hemlighetsfullt. "Men säg nu!" Säger hon otåligt. Jag skrattar lågt och väntar lite extra innan jag svarar. 
"Jag har fått en ny häst, en mustang! Han är kolsvart och har verkligen en gnista i sina ögon."
Hon drar efter andan och brister ut i ett glatt pladder om hur kul det ska bli nu när vi kan ta ridturer och lektioner tillsammans. "Lugna ner dig! Visst, jag gillar honom faktiskt. Och det kommer säkert bli han och jag, men jag har bara sett honom i några minuter.Men ja, jag är kär i honom tror jag." Säger jag drömmande. "Ja, jag vet. Måste sluta, ses imorgon!" Och samtalet avbryts.
 

Kommentera

Publiceras ej